Analiza de nevoi
Unul dintre obiectivele proiectului ROEDUSEIS-NET este acela de a elaborara materiale educationale pe tema educatiei seismologice. Pentru a putea calibra adecvat produsele noastre la nevoile beneficiarilor, am fost interesati sa aflam daca scolile romanesti au deschidere pentru pilotarea unei astfel de initiative, daca exista interes fata de aceasta tematica, daca se desfasoara astfel de activitati in scoala in prezent sau daca elevii si cadrele didactice au acces la diferite tipuri de resurse. Am realizat astfel un studiu de analiza de nevoi in scoli din 7 judete:
- Bucuresti: Colegiul National „Mihai Viteazu”, Complexul Educational „Lauder”
- Cluj-Napoca: Liceul Teoretic „Nicolae Balcescu”
- Constanta: Liceul Teoretic „Decebal”
- Iasi: Colegiul National „Costache Negruzzi”
- Sibiu: Colegiul National „Gheorghe Lazar”, Scoala cu clasele I-VIII „Regina Maria”
- Zalau: Colegiul National „Silvania”, Scoala cu clasele I-VIII „Simion Barnutiu”
- Timisoara: Liceul teoretic „Grigore Moisil”
Studiul s-a derulat in perioada octombrie-noimebrie 2012. Au fost aplicate chestionare online pe un esantion de 266 elevi cu varstele cuprinse intre 9 si 18 ani si 75 cadre dicatice din invatamantul pre-universitar.
Rezultatele arata ca 78,8% dintre elevi nu au participat vreodata la un program/activitati pe tema cutremurelor, iar 60% declara ca stiu oarecum, putin sau deloc cum sa se comporte in cazul unui cutremur. Pe de alta parte, 90% dintre cadrele didactice considera ca activitatile/programele de educatie seismologica sunt necesare. In ceea ce priveste modalitatile concrete de derulare a activitatilor, elevii isi doresc ca o activitate despre cutremure sa nu se limiteze la aspecte teoretice, sa abordeze si aspect practice, intr-un mod interactiv si intr-o amosfera relaxata (specifica activitatilor non-formale mai degraba decit celor formale).
De asemenea, a fost mentionata importanta lucrului pe grupe, a experimentelor si simularilor care sa completeze si concretizeze prezentarile/explicatiile teoretice. Studiul a oferit oportunitatea elevilor si cadrelor didactice de a-si face cunoscute nevoile si asteptarile si totodata a realizat liantul intre echipele de autori/cercetatori si mediul scolar romanesc. Materialele educationale elaborate au integrat in mare parte sugestiile oferite si vor fi pilotate in scoli in etapa urmatoara a proiectului.
Studiu de e-learning
Dezvoltarea TIC (Tehnologiei informatiei si comunicatiilor) din ultimii 10 zece ani a condus la o evolutie fara precedent a fenomenului e-learning la nivel european si international, prin crearea si utilizarea a numeroase platforme virtuale de invatare in scoli si universitati.
Noile metode de predare si invatare ajuta elevii sa-si dezvolte abilitatile necesare societatii bazate pe cunostinte. Rezultatele unui studiu realizat in cadrul evenimentului eduVision 2020, la care au participat: ministri ai educatiei, consilieri ministeriali, inspectori si directori scolari, academicieni si profesori din 25 de tari, valideaza si re-afirma efectele pozitive ale utilizarii solutiilor informatice pentru educatie. Solutiile de e-Learning acopera nevoile intregului sistem educational, oferind instrumente utile pentru toate nivelurile – de la factorii de decizie din ministere, pana la elevi, profesori, parinti si chiar publicul larg.
Raport de faza
Etapa 2012 a proiectului ROEDUSEIS a fost centrata pe activitatea de realizare, prin colaborarea partenerilor, a unor materiale educationale pentru toate ciclurile de invatamant pre-universitare (prescolar, primar, gimnazial si liceu). Pentru ilustratii, precum si toate serviciile de editare, a fost subcontractata o editura (CD Press) cu experienta indelungata in publicarea de manuale si reviste pentru elevi.
Concomitent au fost identificate scolile ce vor participa la acest proiect pilot, selectate dupa criterii bine definite si justificate (pozitionare geografica, dorinta de implicare, oferirea unor conditii necesare implementarii proiectului in acea unitate, prezenta tuturor nivelelor educationale tinta, etc.). Participarea acestor scoli la proiect a fost certificata printr-un acord de colaborare ce contine atat o prezentare detaliata a initiativei precum si mentiunea clara a beneficiilor pe care le poate aduce unitatilor scolare.